آیا تا به حال به ذهن شما خطور كرده است كه امكان دارد رقمی كه عقربه دستگاه فشارسنج به شما نشان می‌دهد، اشتباه باشد؟
تاكنون چند بار به داستان‌های تكان‌دهنده از صدمات ناشی از خطاهای بیمارستانی، خرابی دستگاه‌ها، سوختگی‌های ناشی از الكتروكوترهای جراحی، درمان‌ها و تجویزهای اشتباه ناشی از تشخیص‌های غلط آزمایشگاهی و پزشكی برخورد كرده‌اید؟
به راستی چه كسی مسؤول پاسخگویی به عوارض ناشی از عملكرد ناصحیح تجهیزات پزشكی در مراكز درمانی است و زیانی كه از این بابت دامن‌گیر بیمار نگون‌بخت و جامعه می‌شود با كدام پیمانه قابل سنجش و ارزیابی است؟
مهندسی پزشكی مقوله‌ای است كه با وجود ایفای نقش سرنوشت‌ساز و حساس در مسیر درمان و بهداشت جامعه، با توجه به میزان اهمیت آن تاكنون مورد كم توجهی واقع شده است. ارتباط تنگاتنگی كه بین طب با تكنولوژی مدرن تجهیزات پزشكی وجود وارد به گونه‌ای است كه حتی ماهرترین و مجرب‌ترین پزشكان در سراسر دنیا بدون بهره‌گیری از تجهیزات قادر به تشخیص بسیاری از بیماری‌ها نخواهند بود. از طرف دیگر درمان اساسی پاره‌ای از امراض بدون استفاده از تجهیزات عملاً امكان‌پذیر نیست، در نتیجه با توجه به ارتباط تنگاتنگ تجهیزات پزشكی با انسان‌ها، اهمیت كالیبراسیون صحیح و نگهداری پیشگیرانه تجهیزات بسیار پررنگ‌تر از سایر صنایع جلوه می‌كند.
تجربه ثابت كرده است كه دستیابی به كیفیت مطلوب و نگهداشت اصولی از مسیر كالیبراسیون می‌گذرد و هر گونه خطا و اشتباه در تشخیص توسط دستگاه چه بسا پزشك را در مسیر درمان بیمار به خطا خواهد برد.
در حال حاضر دیدگاه و فرهنگ غالب افراد جامعه درمانی فقط بر پروسه خرید و نهایت تعمیر تجهیزات پزشكی استوار است و مسأله نگهداری و كالیبراسیون در جامعه ما امری است كه اكثراً به فراموشی سپرده می‌شود. در حالی كه اقدامات پیشگیرانه و كالیبراسیون‌های دوره‌ای نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مراكز درمانی خواهد بود،‌ بلكه باعث خواهد شد كه بازدهی و طول عمر دستگاه‌ها افزایش پیدا كند ارایه خدمات درمانی مطلوب به بهترین شكل خواهد بود.
با توجه به اهمیت موضوع و لزوم حفظ صحیح و اصولی تجهیزات پزشكی در مراكز درمانی سراسر كشور طرحی به نام طرح نگهداشت تجهیزات پزشكی در اداره كل به وجود آمده است كه پیش‌نویس آن به زودی آماده خواهد شد. این طرح در صورت اجرایی شدن و همچنین استفاده مطلوب از امكانات خارج از اداره كل تجهیزات پزشكی گامی مثبت در نگهداشت تجهیزات پزشكی در كشور محسوب می‌شود.
در گفت‌وگویی كوتاه با مهندس عظیم‌زاده كارشناس اداره مهندسی و نگهداری و مسؤول طرح نگهداشت اداره كل تجهیزات پزشكی به بررسی طرح نگهداشت و روند اجرایی شدن آن پرداخته‌ایم:

به طور كلی لزوم اجرای طرح نگهداشت را توضیح دهید؟

در حال حاضر تجهیزات بسیار زیادی در مراكز درمانی مختلف به صورت بلااستفاده رها شده‌اند، كه عموماً این گروه از تجهیزات بر اساس كارشناس‌هایی كه قبلاً صورت می‌گرفته خریداری شده‌اند و به دلیل فقدان مدیریت صحیح تجهیزات پزشكی، پروسه نگهداشت بر روی این دسته از تجهیزات به درستی اعمال نشده است. اگر ما بتوانیم فرهنگ مدیریت نگهداشت را در مراكز درمانی پیاده كنیم تا حد زیادی از اتلاف هزینه‌ها و بودجه جلوگیری خواهیم كرد.

طرح نگهداشت به چه صورت اجرا خواهد شد؟
 طرح شامل یك سری اهداف كلان و اهداف عملیاتی است.
اهداف كلانی كه برای این طرح در نظر گرفته شده است عبارت است از ارتقاء كیفیت خدمات سلامت، افزایش بهره‌وری و كارایی تجهیزات پزشكی در مراكز درمانی، بهینه‌سازی بودجه و اعتبارات موجود در نگهداشت، همچنین یك سری اهداف عملیاتی هم برای این طرح در نظر گرفته شده است كه عمده‌ترین آن ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی در زمینه نگهداشت تجهیزات پزشكی است و در این راستا قرار است به زودی سایت مستقل به این منظور در اداره كل راه‌اندازی شود و یا به صورت لینكی به نام لینگ نگهداشت در همان سایت اداره كل گنجانده شود.
اصلی‌ترین هدف ما در این پایگاه اطلاع‌رسانی این است كه بتوانیم ارتباطی مستقیم و گسترده با مراكز درمانی دولتی وابسته به وزارت بهداشت در زمینه مشكلات نگهداری تجهیزات داشته باشیم كه البته بیمارستان‌های خصوصی هم می‌توانند مسائل و مشكلات خود را در این باره به ما ارایه دهند و راهكارهای مناسب دریافت كنند و ما بر حسب شرایط موجود به مراكز ذیربط كه ممكن است كمپانی‌ یا نمایندگی‌های مربوطه باشد، خدمات مناسب را ارایه خواهیم داد.
به طور كلی ما پروتكل‌های نگهداری و دستورالعمل‌های صحیح نگهداشت تجهیزات در این سایت قرار خواهیم داد. ما این روند را از حدود یك سال قبل آغاز شده و تا به حال پروتكل‌های مربوط به 2 الی 3 دستگاه تدوین شده است. البته سعی ما بر این است كه دستگاه‌هایی را كه نگهداشت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است در اولویت كاری خود قرار دهیم.
همچنین برنامه‌ریزی برای قطعات یدكی یكی دیگر از اهداف عملیاتی طرح نگهداشت است. در حال حاضر یك سری قطعات یدكی در اداره كل موجود است كه به صورت ارز دولتی به مركز درمانی عرضه می‌شود و در این طرح قرار بر این است كه با یك برنامه‌ریزی متفاوت قطعاتی كه در اولویت نیازهای مراكز درمانی قرار می‌گیرند در درجه اول قرار بگیرند و به صورت عادلانه در بین این مراكز توزیع شوند.
همچنین یكی دیگر از اهداف عملیاتی این طرح بازدیدهای دوره‌ای از مراكز درمانی و بیمارستان‌های كشور است كه در حال حاضر آغاز شده است و ما در فاز اول این طرح چندین دانشگاه را مورد بازدید قرار داده و یك ارزیابی از وضعیت نگهداشت تجهیزات پزشكی در آنها به عمل آورده‌ایم.

وضعیت كنونی نگهداشت تجهیزات را در همین چند موردی كه مورد بازدید قرار گرفتند چگونه ارزیابی می‌كنید؟
من بدون ذكر نام دانشگاه یا استانی خاص فقط به این مطلب اشاره می‌كنم مراكزی كه ما از آنها بازدید به عمل آوردیم، فاقد اصول اولیه نگهداری بودند. همچنین ضعف واحد مهندسی پزشكی عدم توجه به بحث P.M و كالیبراسیون، فقدان نیروی كافی جهت بحث نگهداشت، و عدم وجود شناسنامه برای تجهیزات پزشكی كه از اقدامات بدیهی و اولیه نگهداری تجهیزات محسوب می‌شود. به خوبی مشهود بود اصولاً در این مراكز بودجه ای برای این بخش در نظر گرفته نشده بود. در نتیجه ما در این طرح تلاش كرده‌ایم كه یك سری آموزش‌های دوره‌ای را برای كاركنان تجهیزات پزشكی استان‌ها هم داشته باشیم.

این كلاس‌ها كجا و به چه صورت برگزار خواهد شد؟
طبق برآورد ما اگر حدود 200 كارشناس تجهیزات پزشكی در بیمارستان‌ها داشته باشیم آنها را به گروه‌های 30 الی 40 نفره تقسیم كرده و طی دو الی 3 روز در تهران یا شهرستان برای آنها دوره‌های آموزش برگزار خواهیم كرد.

چه تضمینی وجود دارد كه آموزش‌های مربوط در این مراكز اعمال شود، به عبارتی نظارت خاصی در این باره صورت خواهد گرفت؟
یكی از مباحث عمده در اهداف عملیاتی طرح نگهداشت بحث بازدیدهای دوره‌ای است. معمولاً روال در گذشته بدین صورت بود كه فقط مجوز ورود دستگاه‌ در اداره كل صادر می‌شد و اینكه دستگاه پس از ورود به مركز درمانی در چه شرایطی قرار خواهد گرفت مسأله‌ای بود كه اداره كل از آن بی‌اطلاع باقی می‌ماند.
ولی در این طرح جدید یك سری منابع مالی به این منظور در نظر گرفته شده است تا ما قادر باشیم از امكانات خارج از اداره كل هم برای اجرای بحث نظارت استفاده كنیم. در مورد بیمارستان‌ها هم پس از ابلاغ آیین‌نامه مربوط به نگهداشت مسلماً بازدیدهای دوره‌ای را انجام خواهیم داد. كه البته قرار بود در سال جدید حدود 5 الی 6 دانشگاه از این لحاظ مورد ارزیابی و بازدید قرار بگیرند، ولی از آنجایی كه ما امسال در اداره كل درگیر پروژه‌های سنگینی چون شناسنامه و رتبه‌بندی و ... بوده‌ایم، نهایتاً یكی دو دانشگاه را نتوانسته‌ایم بازرسی كنیم و امیدوارم كه با استفاده از منابع مالی جدید كه در اختیار ما قرار خواهد گرفت این رقم را به 5 دانشگاه برسانیم.

آیا تشویق یا تنبیهی هم در این باره در نظر گرفته‌اید؟
به هر حال در صورت مشاهده تخلف مراتب به صورت كتبی به آن مركز اعلام می‌شود. چرا كه بسیاری از مشكلات ناشی از عدم آگاهی است و ما اطمینان داریم كه در اكثر موارد با آگاهی و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده این مشكلات قابل حل است.

به نظر می‌رسد مسأله پایبندی شركت‌های مهندسی پزشكی به تعهدات خود در قبال خدمات پس از فروش به مراكز درمانی گاهاً به دلیل عدم پرداخت‌های به موقع مراكز درمانی به شركت‌ها باشد آیا در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
در سال جاری اداره كل تجهیزات پزشكی طی ارسال نامه‌ای به كل دانشگاه‌های كشور از آنها درخواست كرد كه تمامی قروض خود را به شركت‌های تجهیزات پزشكی اعلام كنند.
نتیجه این شد كه ارقامی كه به ما اعلام شد واقعاً بالا بود. البته اداره كل درصدد است از طریق وزیر محترم بهداشت تدبیری در این باره اندیشه كند. چنانچه در مورد بحث نگهداشت هم طی نامه‌ای به دانشگاه‌ها رقم و بودجه‌ای را كه آنها صرف نگهداشت می‌كنند و همچنین رقم پیشنهادی آنها را جویا شویم، به عبارتی فیدبكی از وضعیت ایده‌آل به دست آوریم كه بر اساس آنالیزی كه از این اطلاعات به دست خواهد آمد رقمی را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام خواهیم كرد تا در میان بودجه‌هایی كه به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد بودجه‌ای مخصوص نگهداشت اختصاص یابد چرا كه ما بارها با این معضل مواجه شده‌ایم كه رقم نگهداشت صرف سایر موارد از قبیل خریدها و تعمیرات شده است. و این در صورتی است كه نگهداری تجهیزات پزشكی نیازمند بودجه‌ای ثابت است و ما طی جلساتی كه با سازمان مدیریت بر گزار كرده‌ایم به زودی رقمی را به آنها اعلام خواهیم كرد تا سازمان در تفاهم‌نامه‌ای كه با دانشگاه‌ها به امضا می‌رسانند، در نظر بگیرد.
مبحث دیگری كه در بحث نگهداشت مطرح است مشكلاتی است كه در خصوص كالیبراسیون تجهیزات پزشكی وجود دارد. كالیبراسیون موضوعی است كه در گذشته به صورت جدی مطرح نبوده است و دستگاه‌هایی كه در مراكز درمانی وجود داشته به درستی كالیبره نمی‌شدند. در طی چندسال اخیر با فرهنگ‌سازی كه در این زمینه صورت گرفته است مراكز درمانی به این نتیجه  رسیده‌اند كه بسته به نوع تجهیزات حداقل سالی یك بار كالیبراسیون بر روی آنها اعمال شود و حتی مراكز درمانی در این زمینه استعلامات زیادی از ما به عمل آورده‌اند تا شركت‌هایی را كه در زمینه كالیبراسیون تجهیزات پزشكی فعال هستند به آنها اعلام كنیم.
به همین منظور كمیته‌ای به نام كمیته كالیبراسیون تجهیزات پزشكی در محل اداره كل و به ریاست مهندس مسلمی تشكیل شده است تا چك لیست‌هایی بر اساس ضوابطی كه شركت‌های فعال در زمینه كالیبراسیون  بر اساس آن عمل می‌كنند آماده شود تا این شركت‌ها بر اساس مجوزی كه از اداره كل تجهیزات پزشكی اخذ می‌كنند در جهت ارایه هر چه بهتر خدمات كالیبراسیون به مراكز درمانی به فعالیت خود ادامه دهند.

                  مسئولان واحد تجهیزات پزشکی حلقه مفقوده در ساختار بیمارستان ها

‏ در جهان امروز صحبت از نگهداشت و كالیبراسیون تجهیزات پزشكی مانند بحث درباره برطرف كردن نیازهای اولیه انسانی چون خوردن و خوابیدن است در تمام كشورهای پیشرفته، نظامی قانون‌مند و منسجم برای كالیبراسیون در مراكز درمانی و بیمارستان‌ها وجود دارد. در واقع می‌توان گفت كالیبراسیون تجهیزات پزشكی موضوعی است كه اعتماد و اطمینان را بین پزشك و بیمار برقرار می‌كند در حال حاضر اهمیت كالیبراسیون به اندازه‌ای است كه به یكی از مهم‌ترین الزامات استانداردهای سری ‏ISO 9000‎‏ تبدیل شده است. بنابراین دقت و توجه به كالیبراسیون اثرات قابل توجه و غیرقابل انكاری در بهبود پروسه درمان و به تبع آن سیستم سلامت عمومی جامعه دارد.

با وجود اینكه اهمیت فعالیت‌های نگهداری و پیشگیرانه و كالیبراسیون اصولی تجهیزات پزشكی مشخص است، ولی بررسی و تحقیق هر چند مختصر در این باره از مراكز درمانی به خوبی ما را متوجه این واقعیت می‌كند كه حداقل در كشور ما تا به امروز به این موضوع توجه خاصی اعمال نشده است. شاید یكی از دلایل این موضوع در نظر گرفتن هزینه كالیبراسیون به عنوان یك عامل هزینه‌زای اضافی است كه پرداختن به آن را در اكثر بیمارستان‌ها با تردید مواجه می‌كند.
با این وجود اهمیت كالیبراسیون به اندازه‌ای است كه هیچ‌گونه توجیه مادی نمی‌تواند الزام‌ آن را به زیر سؤال ببرد. از طرف دیگر نحوه آموزش پرسنل و شرایط كاری كه پرسنل هر مركز درمانی در آن به كار مشغول هستند در اقدامات پیشگیرانه و نگهداشت اصولی تجهیزات تأثیر صددرصد دارد، چرا كه مشكلات مالی و سایر فشارهایی كه ممكن است بر پرسنل وارد شود در برخورد فنی آنها با تجهیزات بی‌تأثیر نخواهد بود.
از دیدگاه مهندس مختار نوری مسؤول تجهیزات پزشكی بیمارستان طالقانی نه تنها عدم آموزش كافی و ناآگاهی پرسنل باعث ایجاد خسارت و خرابی دستگاه‌ها می‌شود، بلكه كیفیت جنسی كه بازار به مركز درمانی ارایه می‌دهد، در این امر بی‌تأثیر نیست.
به عنوان مثال اگر قرار باشد یك مركز درمانی پالس‌اكسی‌متری را از كارخانه‌ای خریداری كند كه كارخانه سازنده آن را برای تعداد مصرف مشخص تعریف كرده است و این مركز از این دستگاه برای ‏N‏ بار استفاده نماید در واقع عدم آشنایی فردی كه دستگاه را برای مركز خریداری كرده است باعث خریدی شده است كه مركز درمانی به یك جنس نامرغوب برسد.
مهندس نوری با اشاره به نقش اساسی واحد تجهیزات پزشكی هر مركز درمانی در این باره می‌گوید: واحد مهندسی پزشكی در این پروسه یك حلقه مفقوده محسوب می‌شود.
خود من از سال 80 وارد مجموعه دانشگاه شهید بهشتی شده‌ام و در حال حاضر زیر شاخه معاونت درمان دانشگاه هستم. در طول این 6 سال من و سایر پرسنل تجهیزات پزشكی كه مربوط به سایر بیمارستان‌های این مجموعه هستند هیچ‌گاه یك جلسه مشترك را با هم تجربه نكرده‌ایم. به عبارتی من به مدت شش سال تمام مشكلات این بخش را تلنبار كرده‌ام كه بخشی از این مشكلات مربوط به بیمارستان و بخشی مربوط به تخصص من است. بنابراین كسی كه باید این مشكلات را حل نماید طبیعتاً باید متخصص ترازمن باشد. چرا كه قرار نیست تمام مشكلات بخش تجهیزات پزشكی بیمارستان را مدیریت مركز حل نماید.
در نتیجه من ناچار هستم از شاخه‌ای دیگر برای حل مشكلات بخش خودم اقدام كنم و از آنجایی كه این شاخه هنوز در دانشگاه‌ها فعال نیست، در نتیجه ارتباط من با مدیریت دچار مشكل می‌شود.
مسؤول تجهیزات پزشكی بیمارستان‌ طالقانی در مورد نحوه كالیبراسیون تجهیزات این بخش و ارتباط با شركت‌هایی كه در این زمینه فعال هستند، می‌گوید: ما از سال 84 به صورت جدی و با یك برنامه‌ نرم‌افزاری تمام اطلاعات مربوط به تجهیزات را فایل‌بندی كرده و كالیبراسیون را به صورت پیگیرانه‌تر آغاز كردیم. ولی مشكل زمانی به وجود آمد كه به ما اعلام شد ما زمانی مجاز به كالیبراسیون هستیم كه با شركت‌هایی كه از طرف سازمان استاندارد دارای تأییدیه باشند، قرارداد بسته باشیم. در نتیجه شركت مذكور شرط كالیبره كردن دستگاه‌ها را معرفی بیمارستان از طریق سایت اعلام كرد و پس از اینكه از طرف سایت 4 شركت به ما معرفی شد متوجه شدیم كه در واقع زمینه فعالیت این شركت‌ها متفاوت با آن چیزی است كه ما انتظار داشتیم. به عبارتی این شركت‌ها كالیبراسیون را به پیمانكاران خود واگذار می‌كردند.
وی در ادامه می‌افزاید: در بیمارستان‌های ما هنوز فهم درستی از كالیبراسیون وجود ندارد و هنوز احساس می‌شود كه كالیبراسیون یك هزینه اضافه است كه بر دوش مراكز درمانی تحمیل می‌شود.
در بخش تعمیرات هنوز معضلات بسیاری وجود دارد كه گاهاً به علت ناآگاهی و آموزش ناكافی پرسنل و كاربران دستگاه‌ها به وجود می‌آید. با وجود برگزاری كلاس‌های ‏PIM‏ و غیره هنوز این احساس وجود دارد كه دستگاه‌ها با دست زدن فلان پرسنل دچار نقص می‌شود. همچنین پروسه طولانی خرید و نظام بوروكراسی كه در مراكز درمانی ما وجود دارد، باعث شده است كه گاهاً خرید یك قطعه كوچك برای دستگاه‌ و به طبع آن خواب دستگاه ماه‌ها به طول انجامد. همچنین بسیاری از پروسه‌های تعمیرات در بیمارستان ها تكراری است. در صورتی كه شركت‌های طرف قرارداد به راحتی می‌توانند تعمیرات جزیی را به پرسنل بیمارستان‌ها آموزش دهند و نیازی به صدور فاكتور هم در این زمینه نمی‌باشد.
از نقطه نظر من واحد تجهیزات پزشكی هر بیمارستان حتماً باید دارای پروسه خرید مجزا از سایر بخش‌های بیمارستان باشد و این طور نباشد كه خرید یك قطعه كوچك به یك معضل بزرگ تبدیل شود. ‏
حتی بارها مشاهده شده است شركت‌ها در صدور فاكتور بر اساس واقعیت عمل نمی‌كنند و از آنجایی كه این فاكتورها برای ما قابل درك نیست، معدودی از شركت‌ها بدهی‌های قبلی بیمارستان‌ را در صدور فاكتورها دخالت می‌دهد.‏
و یا مشاهده شده است كه بسیاری از تجهیزات اساسی و پركاربرد بیمارستان‌ها به دلیل بدهی این مراكز به شركت‌ها توسط همان شركت‌ها به بهانه تعمیرات ماه‌ها گروكشی شده است.
در واقع زمانی كه پروسه پرداخت‌های بیمارستان‌ها طولانی می‌شود شركت‌ها تا زمانی كه بدهی‌ها به نصف كاهش یابد دستگاه‌ها را به صورت گرو نگهداری می‌كنند و این موضوع به همان معضل بحث مالی بیمارستان‌ها برمی‌گردد و روالی است كه در اكثر بیمارستان‌های دولتی جاری و ساری است.‏

چرا قبل از وقوع حادثه به سراغ كارشناسان تجهیزات پزشكی نمی‌رویم.
خانم مهندس مسؤول تجهیزات پزشكی بیمارستان لولاگر با تأكید بر نقش آموزش پرسنل بخش تجهیزات پزشكی می‌گوید: در حال حاضر ساختار آموزشی پرسنل تجهیزات پزشكی ناقص است. یك پرسنل مركز درمانی برای كار با یك كامپیوتر موظف است دوره‌های مختلف آموزشی مختلفی را بگذارند، ولی برای كار با یك دستگاه پیشرفته پزشكی آموزشی در حد روشن نمودن دستگاه كفایت می‌كند. در دوره‌های آموزشی ما، نه به كالیبراسیون پرداخته می‌شود و نه ‏Pin‏ و شرایط خاص نگهداشت هر دستگاه.‏
در صورتیكه آموزش ناكافی و غلط خسارتی به مراتب سنگین‌تر از عدم آموزش را به دستگاه‌ها وارد می‌كند چرا كه ما عادت كرده‌ایم بیشترین هزینه‌ها را صرف خرید و تعمیرات كنیم ولی هیچ هزینه‌ای را بابت اقدامات پیشگیرانه پرداخت نكنیم.
از طرفی رعایت نكات ایمنی در مورد دستگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، به خصوص اگر این نكته را همیشه در نظر داشته باشیم كه این تجهیزات با جان بیماران سروكار دارد، عواملی از قبیل پاك‌سازی اصولی دستگاه‌ها كه ساده‌ترین شیوه نگهداشت محسوب می‌شود تا دقت در تأثیر عوامل جانبی چون نور خورشید، گرمای شوفاژ و محل نصب دستگاه‌ها همه و همه نكات ریزی هستند كه در صورت رعایت نتایج باور نكردنی به دست می‌آید. فكر می‌كنید چند درصد تعمیرات دستگاه‌ها در مراكز درمانی تعمیرات بردی است. بارها شده است كه در مورد یك دستگاه مانند الكتروكاردیوگراف كه 3 بار درخواست خرید داشته‌ایم، با اقداماتی بسیار ساده مانند تعویض كابل و نگهداشت و آموزش بسیار ساده دستگاه را به نحو تعجب‌آوری زنده كردیم.
در صورتی كه در رعایت نكات ایمنی بیمارستانی فقط حفظ ظاهر صورت می‌گیرد و مثلاً ما در چند بخش تأسیسات بیمارستانی ‏ohmeter‏ را می‌توانیم پیدا كنیم كه یكی از ابتدایی‌ترین وسایل تأسیسات هر مركز درمانی محسوب می‌شود. بارها مشاهده شده است كه در بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی شناسنامه‌ای برای تجهیزات وجود ندارد. خانم مهندس ... با برشمردن عامل نارضایتی پرسنل به عنوان اصلی‌ترین عامل در تخریب دستگاه‌ها می‌افزاید: سیستم ما سیستمی است كه بر پایه تنبیه پایه‌گذاری شده است نه تشویق و همین عامل باعث شده كه انگیزه كافی برای نگهداری صحیح از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشكی در بیمارستان‌ها وجود نداشته باشد.
از طرف دیگر عدم حمایت جدی از كارشناسان بخش تجهیزات پزشكی و ضعف این بخش در اكثر مراكز دانشگاهی و درمانی و حتی خود اداره استاندارد نیز مزید بر علت به شمار می‌آید. ‏

********